Птиците са най-често срещаните зооморфни изображения върху женските накити, а символичната им натовареност е много широка. Те са посредници между световете, могат да слизат в долния, но могат да се издигат и до горния свят. Те донасят или отнасят вест, защото могат да говорят
Във фонда на музей „Етър“ се съхраняват пафти с изображения на птици – на ята, пиещи вода от фонтан или скупчени около хранилка, единични птици, стъпили на клон и държащи в човките си клонка.
Предполага се, че това е гълъб, донесъл клонката на Ной. Изображенията
са в средната, изпъкнала част на чапразите, разположени са симетрично на
двата чапраза и, в случай, че птицата е сама, тя е обърната с клюн към
закопчаването.
Всички чапрази са с допълнителна растителна или геометрична украса, с
или без пул, който да скрива закопчаването, с различен размер и форма.
На един чифт чапрази е изобразена централно птица (вероятно паун),
грациозно извила глава към опашката си. Под нея са изобразени къщи, край
нея цветя, а над всичко грее слънцето. Изглежда тази райска птица лети
между световете на хората и небесата, носейки вести между тях.
Митологичните двуглави птици се изчукват както на чапразите, така и на
пула между тях. Те обикновено са с корона, разположена в средата между
главите.
Птиците са най-често срещаните зооморфни изображения върху женските
накити, а символичната им натовареност е много широка. Те са посредници
между световете, могат да слизат в долния, но могат да се издигат и до
горния свят. Те донасят или отнасят вест, защото могат да говорят.
Техният свят се съотнася с човешкия – те свиват гнездо и двамата
родители отглеждат с обич пилците си. Птиците са мярка, с която се
сравняват най-добрите певици, най-смелите юнаци и най-бързите коне.
Птиците, особено гълъбите, са символ на жизнения дух, на светлината, кротостта, душевна чистота , скромност и любов. Символиката на гълъба е свързана с нежното му гугукане, с красотата, изяществото и питомността му. В юдаизма и християнството гълъбът е олицетворение на Светия Дух.
В библейския разказ той донася маслинената клонка на палубата на Ноевия ковчег, давайки надежда за хармония и открито отново щастие. Образът на гълъб и маслинена клонка отвеждат към идеята за мир и нов живот; гълъб и лилия олицетворяват Благата вест, а дванадесет гълъба символизират дванадесетте апостола.
В много традиции гълъбът се явява като небесен предвестник и символ на душата на починалия, както и знак за нейното безсмъртие.
Освен реално съществуващи, върху накитите се изобразяват и фантастични животни, най-вече двуглави орли. Символиката на тази двуглава птица се свързва с гербовете на Русия и Цариградската патриаршия, която е единственият представител на християните в Османската империя.
Женските накити, освен естетическа, имат и апотропейна функция, затова не е чудно, че чапразите, украсяващи, но и предпазващи женската талия имат божествена закрила.
Точно женската утроба дава надежда за бъдеще и щастие, чрез изобразената върху накита птица. А и в очите на народа ни момите и жените са птици гълъбици или гургулици. Те надпяват славея, гукат като гугутки, докато са в бащиния дом, връщат се като авлиги след смъртта си, за да видят как живеят съпругът и децата им.
Женската челяд излита от дома си, за да свие свое гнездо и да отгледа дечица, които също някой ден отлитат. Защото такъв е редът – „жена и кокошка (също птица) синор нямат“.
desant.net; rodbg