Скандал с конкурсите за финансиране на българско кино изправя изявени сценаристи и режисьори, имена в кинопроизводството, срещу професионалните гилдии. Владимир Зарев, Николай Волев, Илия Костов, Андрей Чертов и Владимир Ганев излязоха с открити писма, в които посочват проблем с двама от членовете на тазгодишната художествена комисия в НФЦ – Мина Милева и Елица Петкова-Маргет.
Писателят Владимир Зарев, който е автор на сценарий по своя роман „Светове“ и кандидатства за финансиране заедно с режисьора Георги Костов, написа открито писмо до министъра на културата Боил Банов, в което казва:
„В последната сесия на сценарната комисия за игрално кино към НФЦ бе извършена груба машинация, бе нарушена елементарната професионална етика от две участнички в комисията и по най-нахалния начин ни бе вменено пълно неуважение към професионалния морал. Със своето участие в комисията, със своите субективни до глупост оценки Елица Петкова и Мина Милева предрешиха победителите в конкурса.
Механизмът за намеса и подмяна, който бе използван, е пределно лесен и прост, но безкрайно ефективен. При нормални, общо взето близки, макар и различаващи се оценки, дадени от останалите членове от журито, Елица Петкова и Мина Милева присъждат максимални оценки на няколко подбрани от тях сценарии, а на почти всички останали проекти с добре пресметната тенденционост и субективна надменност дават с 30 – 40 точки по-ниски оценки. Така те ги лишават от какъвто и да е шанс да се класират. Това е не просто очевидно, то е очевадно повлияване върху резултатите. Със своите пристрастия двете „съмишленички“ Елица Петкова и Мина Милева всъщност обезмислят участието на останалите членове на журито и тяхната професионална работа, и на практика сами предрешават всичко.“
Писмото на Владимир Зарев е поредното от възмутени писма и сигнали, изпратени от кинотворци до НФЦ по същия повод. Още в средата на юли в НФЦ е получено отворено писмо от Илия Костов, в който сценаристът и режисьор, чийто проект „Кастинг“ не е одобрен на сесията, отправя обвинения в задкулисие към същите две членки на комисията.
„Гастрольори, избрани от почти едни и същи асоциации, приемат определени поръчки, героично ги изпълняват и отново потъват в небитието на собствените си усилия, каквито и да са те! Вече на няколко поредни сесии сме свидетели на такива членове и оценки. Някои от тези членове, скоропостижно се разделиха с дейността си в комисиите поради същите причини и възмутените реакции на отделни колеги.
Сега към тези, които всъщност са истинските кукловоди в подобен театър!? Винаги могат да се намерят изпълнители, които с удоволствие да извършат „мократа поръчка”, защото такива хора нямат никаква нужда, нито необходимия професионален багаж, за да пазят своя професионален и морален авторитет. Те се включват с голямо удоволствие в създаването и участието на „специалните” поръчки. И независимо в какви комисии участват, безскрупулно наказват тези, които са „поръчани” от поръчителите“.
В хора на недоволните се включва и сценаристът Владимир Ганев с идентични обвинения:
„Искам да подкрепя гневното писмо на колегата ми Илия Костов. Напълно го разбирам, защото съм в същата ситуация. На последната сесия на НФЦ кандидатствах със сценарий. Колегите професионалисти, които са в комисията, го оцениха с над 70, което значи шестица. Двете дами Мина Милева и Елица Петкова – с 40, което значи двойка. Това автоматично ме декласифицира.
Най-досадно е, че от няколкото изречения, които са се изтръгнали от двете дами, за да коментират сценария, категорично става ясно, че те са полуграмотни хора. От писмото на Илия разбрах, че идвали от Лондон, но не се уточнява с какво точно се занимават. Предполагам, че мотивацията на селекционера е била, че щом са живели в родината на Шекспир, априорно повече разбират от изкуство и драматургия от нашенските писачи.
Много неприятно бях изненадан преди време, че кинокритиците били отстранени от селекционните комисии. Очевидно, сега разбирам, за да бъдат заменени от подобни на двете дами „експерти“. Кой, как и защо селекционира тези комисии? Защо най-после не се публикуват сценариите на всички кандидатстващи проекти, за да може общественото мнение да бъде коректив на решенията на тези комисии? Факт извън всякакво съмнение и дискусия е, че България се управлява от некомпетентни хора, мотивирани единствено от лични интереси. Хубаво би било поне в сферата на културата и изкуството да оцелеят някакви морални принципи. Но това ще си остане мечта…“.
Следва реакцията на Андрей Чертов, който изпраща своя обвинителен призив до НФЦ и до Асоциацията на българските филмови режисьори. В откритото му писмо, адресирано до Елица Петкова-Маргет с копие до НФЦ и Министерство на културата, се казва:
„Вие оценявате проекта, който все още е нероден, така, като че ли гледате готовия филм, което е противоестествено по своята същност на оценяване на проекти, с доста субективен поглед не на анализатор, а на консуматор. Това не ви харесва, онова не го приемате и т.н., с твърде агресивен тон, все едно сте заслужил деятел в областта на киното. Вашата функция е да оценявате потенциала на проекта и замисъла на режисьора, а не конкретния филм, който, вероятно сте си представили въз основа на документацията, съдържаща се в проекта. Вашето мнение е ирелевантно, защото предварително не го приемате или заради собствения ви вкус, който в никакъв случай не може да бъде мерило за оценяване. Защото освен дребни заяждания, подхвърляни както от вас така и от вашата партньорка в комисията (това също е доста прозрачно), няма нищо аналитично, което заслужава внимание. Вие двете поддържате едни и същи, а отричате по идентичен начин други проекти. Което ви уличава в предварителна нагласа за лобиране на определени проекти и отсъствие на обективността, а значи поставя под въпрос вашето присъствие в комисията“.
Последното изпратено публично писмо е на режисьора Николай Волев:
„Отдавна съм се отказал да се произнасям за безобразията в нашите среди през последните 30 години. Просто загубих всякаква надежда, че е възможно да се поправи едно зле заченато отроче на користни родители – съчинителите на правилата за създаване и кинопоказ на филми за големия екран у нас. Отвореното писмо на господин Зарев до министъра на културата обаче ме предизвика да споделя едно мое разсъждение за шумотевицата около последната сесия на комисията за игрално кино. По силата на съществуващата нормативна уредба, членовете на художествени комисии към НФЦ са напълно, изцяло, съвършено, безусловно и неограничено НЕотговорни пред никого, освен пред собствената си съвест. Иначе казано по закон никой не би могъл да им потърси отговорност за оценките, с които са удостоили представените проекти. Настоящата юридическа и организационна подредба на нашето филмопроизводство изключва всякакво ПРАВО на когото и да било да отменя решения на един напълно, изцяло, съвършено и безусловно НЕотговорен пред никого орган, какъвто е художествената комисия към НФЦ”.
Преди да се намесят НФЦ и министърът на културата, до които са адресирани тези призиви за справедливост при отсяването, отговори идват от асоциациите, излъчили двете членки на комисията, срещу които е атаката – Асоциация на филмовите продуценти и Българска асоциация на кинорежисьорите.
Галина Тонева пише от името на продуцентите:
„Г-жа Мина Милева има доказан опит като продуцент, режисьор и сценарист в областта на игралното, документалното и анимационното кино. Филмите, по които тя е работила, са получили признание и разпространение, както в България, така и по света. Г-жа Милева отговаря изцяло на нормативните изисквания за експертоценителите в НХК към ИА НФЦ. Твърденията на г-н Илия Костов, г-н Георги Костов и г-н Владимир Ганев, подкрепени и от г-жа Олга Маркова по адрес на Мина Милева, поставящи под съмнение нейния професионализъм и независимост при изпълнение на експертните ѝ функции, са субективни и необосновани. Категорично смятаме, че по този начин се накърнява по недопустим начин професионалното достойнство на г-жа Мина Милева, както и на онези нейни колеги, които добросъвестно изпълняват нелеката задача да оценяват проектите за филми“.
Подобно е и становището на режисьорите, подписано от Павел Веснаков:
„Елица е доказан професионалист и режисьор със завидни постижения в областта на авторското кино както в България, така и в чужбина. Тя е честен и откровен човек, който не се притеснява да отстоява както своята позиция, така и творческите си виждания. Поставянето под съмнение на нейните качества като член на Националната художествена комисия, защото е оценила даден проект с ниска оценка, говори за фрапиращо непознаване на процесите, чрез които функционира системата за финансиране на филми в България. Претенциите, които някои колеги изразяват след проведената сесия, звучат по-скоро като всяване на страх в НХК, което говори за отстояване на други интереси и лобиране в посока, която би била потенциално изгодна за бъдещи кандидаствания. Тази порочна практика е добре позната и използвана от години в нашата гилдия, но е крайно време за промяна. Внушенията за манипулация са неуважителни и обидни към спечелилите проекти, сред които присъстват имената на някои от най-успелите и утвърдени автори на филми в България. Българската асоциация на кинорежисьорите е твърдо зад Елица Петкова-Маргет и оттеглянето ѝ от НХК не стои на дневен ред. Нейната принципност и висока експртиза могат само да служат за пример какъв следва да бъде един член на НХК”.
Засега няма официален отговор от НФЦ и Министерството на културата.
cross.bg; rodbg